Eerste bijeenkomst “niet streven”

Gisteren is de nieuwe groep mindfulnesstraining van start gegaan. Vragende blikken over wat “niet streven” is. Wij zijn zo gewend om altijd een doel na te streven. Een simpel voorbeeld : In de auto stappen en met je gedachten al daar zijn waar je naar toe gaat, ipv. bewust zitten, de sleutel in je slot steken en starten. Als je dan ook nog bewust ademt, ben je helemaal in het hier en nu en kun je met aandacht wegrijden. Wat je kunt doen bij gevoelens van frustratie en de eerste kennismaking met het voelen van je lichaam. Wat kom je allemaal tegen bij het verkennen van je lichaam? Handen die als beton voelen, verschillen tussen de linker en de rechterhelft van je lichaam. En wat denk je van alle gedachten die het steeds van je overnemen? In slaap vallen, de begrenzingen van je lichaam; alles hoort bij deze eerste kennismaking met je lichaam. Met aandacht voelen, zonder direct in je automatische reacties te schieten. De eerste stap naar bewust in het hier en nu zijn.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: