Wereldmeditatie, liefdevolle vriendelijkheid en compassie

Vanavond is het weer wereldmeditatie van 20.45-22.00 u. Overal in de wereld mediteren mensen op dezelfde tijd, natuurlijk verrekend over de wereldtijd. Dat kan heel krachtig zijn, alleen al te weten dat er zoveel mensen op hetzelfde moment focussen op vrede in zichzelf en op de wereldvrede. Iedereen kan er aan meedoen, want je kunt gewoon thuis op je kussentje of op je stoel of je bed, je matje in stilte zijn om 21.00u of je het nu een uur meedoet of een half uur, kwartier. Vanavond in de mindfulnesstraining is het onderwerp “liefdevolle vriendelijkheid en compassie”. Een avond in stilte met meditaties en oefeningen voor je lichaam, lopen, horen, gedachten, inzichten overwegingen en vooral gewaarwordingen. Liefdevol omgaan met jezelf, met al je eigenschappen, (on)gemakkelijkheden, je neigingen en je automatische reacties en je niet laten afleiden door de vele prikkels van buiten, of ze juist onderzoeken als ze zich wel aandienen. Om 21.00 zullen we stilstaan bij vrede in jezelf, in je omgeving en bij de wereldvrede.

Advertenties

Toelaten en accepteren wat er is

Zien we wat er is? Kunnen we dat ook toelaten? Dat is niet altijd gemakkelijk. Als je een vervelende ervaring hebt wil je die bijvoorbeeld in de toekomst vermijden. Onaangename gevoelens willen we niet! We hebben allerlei automatische mechanismen om op stress te reageren. Jezelf afleiden, vluchten in je werk, middelen zoals alcohol, nicotine, ontkennen van de situatie, boos worden enz. Het lijkt dan wel of de stress alleen maar groter wordt of zich op een andere manier manifesteert, bijvoorbeeld door kramp, hoofdpijn, spanning in de lichaam, pijn en vermoeidheid. Het gevoel van stress hangt af van de sterkte van de draaglast en van je draagkracht. En deze laatste wordt bepaald door die automatische reactiepatronen die werden gevormd door je karakter, de omstandigheden, wat je hebt geleerd in je leven en je conditie op dit moment. In de groep deze week kwamen we er een stel tegen: wachten op een uitslag in het ziekenhuis, pijn in je rug bij het mediteren, stress omdat je kinderen en kleinkinderen een beroep op je doen vanwege ziekte enz. Als je jezelf kunt toestaan hoe het op dat moment is en je niet mee laat slepen door het “niet te willen, te ontkennen, het te willen veranderen enz”, dan kun je er zo nu en dan met aandacht naar kijken, van een afstandje en ruimte maken om te bedenken wat je met de situatie wilt. Je keuzemogelijkheden worden daardoor groter, je hebt meer vrede met de situatie omdat je kiest hoe er mee om te gaan en je perspectief wordt breder in andere soortgelijke situaties. Je neemt dus meer de regie over je leven. Vaak kunnen we de omstandigheden (stressoren) niet beïnvloeden maar wél de manier waarop we ermee omgaan. Door toe te laten wat er is, en te kijken naar onze automatische reactiepatronen maakt dat we bewust kunnen kiezen hoe we met de stress omgaan. Zo kunnen we beter herstellen van de stress en beschermen we onze gezondheid.

Bewuste aandacht

Als ik een vrije dag heb zoals vandaag, wil ik lekker rustig wakker worden met een boterham en koffie en dan aandacht geven aan mijn plannen voor vandaag. Dan gebeurt vaak het volgende. Met mijn slaperige ogen en een kop koffie haal ik mijn smartphone van de oplader en zie dat er mail is. Toch even kijken, mail is niet belangrijk, dus ik delete het. Terwijl ik een boterham klaarmaak, hoor ik het piepje van mijn telefoon; er komt een berichtje binnen dat er mail is. De boterham staat half klaargemaakt op het aanrecht en ik kijk….oh dat is een interessant mailtje dus ik klap de laptop open. Terwijl de mail staat op te starten zie ik het icoontje van een social media site. Toch even kijken. Kijken wie er wat geschreven heeft, ach wat een leuke foto, even reageren. Beep, nog een mail, van een verkoopsite waar ik een servies op te koop heb staan. Ga ik nu reageren? Voor ik het in de gaten heb staat mijn boterham te verdrogen op het aanrecht, is mijn koffie koud en ben ik een uur verder en is er nog niets van mijn plannen gekomen. Ik ben wel heel druk bezig geweest, maar mijn aandacht is versnipperd en weggevloeid. Herkenbaar? Om je aandacht te richten moet je dus discipline ontwikkelen en afspraken met jezelf maken. Bijvoorbeeld je ochtendritueel vastleggen en de telefoon niet inzien voor het ontbijt. De laptop niet openen voor je aan het werk wilt enz. Een vrije dag kan zomaar voorbij gaan aan niemandalletjes en allerlei zaken die je aandacht vragen zonder dat je er bewust voor gekozen hebt. Oefenen dus in het gericht aandacht geven en proberen jezelf er niet op te veroordelen als je weer in je oude patroon valt…..

Multitasken

Van multitasken wordt niemand beter. Ons brein blijkt slechts aandacht aan één ding tegelijk te kunnen geven. multitasken is een snelle aandachtsverschuiving van het ene naar het andere onderwerp van handeling. Dat snelle switchen heeft een negatieve invloed op het resultaat. Als we dus iets goed willen doen dan moeten we het met volle aandacht doen. het resultaat kan zijn dat je bewuster leeft, gezonder en gelukkiger!

Trouw blijven aan de bodyscan

WAAROM TROUW BLIJVEN AAN DE BODYSCAN??
Als je constateert dat het je moeite kost het vol te houden, zou je de raad kunnen opvolgen die wij de deelnemers aan onze trainingen geven: doe gewoon zo goed je kunt en blijf het doen, of je vindt dat het iets oplevert of niet. Uiteindelijk blijkt dat toch nieuwe mogelijkheden op te leveren.

Omdat: de bodyscan ons leert op een wijze, open manier aandacht te schenken aan delen van ons lichaam, ook al hebben we daar intens onaangename gewaarwordingen – dit is een vaardigheid die we vervolgens kunnen toepassen op andere aspecten van ons leven.
Omdat: bewuste aandacht voor gewaarwordingen in ons lichaam de verbindingen tussen die gewaarwordingen en het denken die de kringloop van piekeren ( ruminatie) en sombere gevoelens gaande houden, kan ontkoppelen; ons een keuzemogelijkheid biedt.

Aan de horizon gloort de mogelijkheid ons te bevrijden van een aantal van de grootste beperkingen die we ons geluk en welzijn zelf opleggen.

kwaliteit: niet oordelen

“Niet oordelen” is geen makkelijke opgave. iedereen heeft ergens een mening over, of vindt ergens iets van. Over jezelf of over je omgeving. Meestal heb je er geen erg in omdat het automatisch zo gaat. Dat worden “automatische denkpatronen” genoemd. In de groep gisteravond bleek dat veelvuldig voor te komen. Niet alleen negatieve oordelen, zoals: Wat ben ik toch stram of wat duuurde die meditatie toch lang, ben er mee opgehouden. Maar ook positieve oordelen zoals : dat ik zo ontspannen was voelde heel prettig. Beiden roepen ook lichamelijke reacties op zoals hartkloppingen, spanning of een warm gevoel. Thema van deze avond was het opmerken daarvan. Het doel was niet er iets mee te doen, bv. ze weg te werken, maar om ze op te merken, toe te laten en de drang om er iets mee te doen los te laten. Dat wordt dus oefenen en oefenen, zonder streven. Dus een doel zonder doel, nou leg dat maar eens uit! Mediteren heeft tot doel een vriendelijke manier te ontwikkelen om je bewust te worden van gedachten en te erkennen dat dit “gedachten” zijn en ze zo goed mogelijk weer los te laten.