kwaliteit: niet oordelen

“Niet oordelen” is geen makkelijke opgave. iedereen heeft ergens een mening over, of vindt ergens iets van. Over jezelf of over je omgeving. Meestal heb je er geen erg in omdat het automatisch zo gaat. Dat worden “automatische denkpatronen” genoemd. In de groep gisteravond bleek dat veelvuldig voor te komen. Niet alleen negatieve oordelen, zoals: Wat ben ik toch stram of wat duuurde die meditatie toch lang, ben er mee opgehouden. Maar ook positieve oordelen zoals : dat ik zo ontspannen was voelde heel prettig. Beiden roepen ook lichamelijke reacties op zoals hartkloppingen, spanning of een warm gevoel. Thema van deze avond was het opmerken daarvan. Het doel was niet er iets mee te doen, bv. ze weg te werken, maar om ze op te merken, toe te laten en de drang om er iets mee te doen los te laten. Dat wordt dus oefenen en oefenen, zonder streven. Dus een doel zonder doel, nou leg dat maar eens uit! Mediteren heeft tot doel een vriendelijke manier te ontwikkelen om je bewust te worden van gedachten en te erkennen dat dit “gedachten” zijn en ze zo goed mogelijk weer los te laten.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: