Trouw blijven aan de bodyscan

WAAROM TROUW BLIJVEN AAN DE BODYSCAN??
Als je constateert dat het je moeite kost het vol te houden, zou je de raad kunnen opvolgen die wij de deelnemers aan onze trainingen geven: doe gewoon zo goed je kunt en blijf het doen, of je vindt dat het iets oplevert of niet. Uiteindelijk blijkt dat toch nieuwe mogelijkheden op te leveren.

Omdat: de bodyscan ons leert op een wijze, open manier aandacht te schenken aan delen van ons lichaam, ook al hebben we daar intens onaangename gewaarwordingen – dit is een vaardigheid die we vervolgens kunnen toepassen op andere aspecten van ons leven.
Omdat: bewuste aandacht voor gewaarwordingen in ons lichaam de verbindingen tussen die gewaarwordingen en het denken die de kringloop van piekeren ( ruminatie) en sombere gevoelens gaande houden, kan ontkoppelen; ons een keuzemogelijkheid biedt.

Aan de horizon gloort de mogelijkheid ons te bevrijden van een aantal van de grootste beperkingen die we ons geluk en welzijn zelf opleggen.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: