Bewuste aandacht

Als ik een vrije dag heb zoals vandaag, wil ik lekker rustig wakker worden met een boterham en koffie en dan aandacht geven aan mijn plannen voor vandaag. Dan gebeurt vaak het volgende. Met mijn slaperige ogen en een kop koffie haal ik mijn smartphone van de oplader en zie dat er mail is. Toch even kijken, mail is niet belangrijk, dus ik delete het. Terwijl ik een boterham klaarmaak, hoor ik het piepje van mijn telefoon; er komt een berichtje binnen dat er mail is. De boterham staat half klaargemaakt op het aanrecht en ik kijk….oh dat is een interessant mailtje dus ik klap de laptop open. Terwijl de mail staat op te starten zie ik het icoontje van een social media site. Toch even kijken. Kijken wie er wat geschreven heeft, ach wat een leuke foto, even reageren. Beep, nog een mail, van een verkoopsite waar ik een servies op te koop heb staan. Ga ik nu reageren? Voor ik het in de gaten heb staat mijn boterham te verdrogen op het aanrecht, is mijn koffie koud en ben ik een uur verder en is er nog niets van mijn plannen gekomen. Ik ben wel heel druk bezig geweest, maar mijn aandacht is versnipperd en weggevloeid. Herkenbaar? Om je aandacht te richten moet je dus discipline ontwikkelen en afspraken met jezelf maken. Bijvoorbeeld je ochtendritueel vastleggen en de telefoon niet inzien voor het ontbijt. De laptop niet openen voor je aan het werk wilt enz. Een vrije dag kan zomaar voorbij gaan aan niemandalletjes en allerlei zaken die je aandacht vragen zonder dat je er bewust voor gekozen hebt. Oefenen dus in het gericht aandacht geven en proberen jezelf er niet op te veroordelen als je weer in je oude patroon valt…..

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: