Toelaten en accepteren wat er is

Zien we wat er is? Kunnen we dat ook toelaten? Dat is niet altijd gemakkelijk. Als je een vervelende ervaring hebt wil je die bijvoorbeeld in de toekomst vermijden. Onaangename gevoelens willen we niet! We hebben allerlei automatische mechanismen om op stress te reageren. Jezelf afleiden, vluchten in je werk, middelen zoals alcohol, nicotine, ontkennen van de situatie, boos worden enz. Het lijkt dan wel of de stress alleen maar groter wordt of zich op een andere manier manifesteert, bijvoorbeeld door kramp, hoofdpijn, spanning in de lichaam, pijn en vermoeidheid. Het gevoel van stress hangt af van de sterkte van de draaglast en van je draagkracht. En deze laatste wordt bepaald door die automatische reactiepatronen die werden gevormd door je karakter, de omstandigheden, wat je hebt geleerd in je leven en je conditie op dit moment. In de groep deze week kwamen we er een stel tegen: wachten op een uitslag in het ziekenhuis, pijn in je rug bij het mediteren, stress omdat je kinderen en kleinkinderen een beroep op je doen vanwege ziekte enz. Als je jezelf kunt toestaan hoe het op dat moment is en je niet mee laat slepen door het “niet te willen, te ontkennen, het te willen veranderen enz”, dan kun je er zo nu en dan met aandacht naar kijken, van een afstandje en ruimte maken om te bedenken wat je met de situatie wilt. Je keuzemogelijkheden worden daardoor groter, je hebt meer vrede met de situatie omdat je kiest hoe er mee om te gaan en je perspectief wordt breder in andere soortgelijke situaties. Je neemt dus meer de regie over je leven. Vaak kunnen we de omstandigheden (stressoren) niet beïnvloeden maar wél de manier waarop we ermee omgaan. Door toe te laten wat er is, en te kijken naar onze automatische reactiepatronen maakt dat we bewust kunnen kiezen hoe we met de stress omgaan. Zo kunnen we beter herstellen van de stress en beschermen we onze gezondheid.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

One thought on “Toelaten en accepteren wat er is

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: