Mindfulness voor beginners, een nieuw boek van Jon Kabat Zinn

Ik heb vandaag het nieuwe boek van Kabat-Zin aangeschaft. Nieuwe en oude koek. Maar zeker voor beginners een hulp voor een mooie start om meer in het hier en nu te gaan leven. De ondertitel is dan ook: het hier en nu èn je leven herwinnen. Kabat-Zinn begint met het uitnodigen om je dit boek voor te stellen als een entree van een groot gebouw. Als je dit beeld van een gebouw op jezelf projecteert word je door dit boek uitgenodigd om binnen te komen en op je eigen manier, in je eigen tempo de rijkdom en diepgang te verkennen van wat daar op je ligt te wachten.

Kabat-Zinn beschrijft op een zeer toegankelijke manier in kleine hapklare brokjes de essentie van mindfulness.
In 5 delen leidt hij je door de fases: Beginnen, volhouden, verdiepen, rijpen en oefenen.

Uitleg vanuit verschillende standpunten hoe mindfulness een gunstig effect kan hebben op je gezondheid en welzijn. Dit basisboek is heel toegankelijk en je kunt meteen beginnen. Het bevat inspirerende teksten die je tot nadenken stemmen.
De cd achterin heeft 5 ingesproken meditaties. Ik heb er vanochtend een uitgeprobeerd. Prettige stem, wel wat weinig stiltemomenten, maar zeker voor beginners prettig om meegenomen te worden.

Lezen en beginnen!

ISBN 9789057123696

Advertenties

Natuur op recept

Natuur op recept
Beekbergerwoud in ochtendnevel

Fonds Psychische Gezondheid, 4 december 2012

Bijna twee derde van de Nederlandse vrouwen en meer dan de helft van de mannen geeft aan dat de natuur ingaan depressieve klachten verlicht. Dit blijkt uit onderzoek van Fonds Psychische Gezondheid onder 1.026 respondenten, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.

Stemming verbeteren

De natuur is onder vrouwen de meest genoemde remedie tegen somberheid en depressieve klachten. Vrouwen zijn enthousiaster over de natuur dan over erkende stemmingsverbeteraars als leuke dingen doen (63%), zelfvertrouwen vergroten (60%), meer gaan sporten (52%), op vakantie gaan (34%) of een zelfhulpboek lezen (20%).

Oproep aan kabinet

Het Nederlandse volk sluit zich hiermee aan bij de oproep die op 23 oktober jongstleden is geplaatst op de website van GGD Nederland. ‘Investeren in groen loont echt. Niet alleen door het bestaande groen toegankelijker en meer geschikt te maken voor allerlei vormen van gebruik, maar ook door méér groen aan te leggen in de steden en in hun directe omgeving. Daarnaast door vanuit de gezondheidszorg gericht in te zetten op “natuur op recept”.’ Ondertekenaars zijn naast GGD Nederland onder meer het Trimbos instituut, Menzis, Alterra en Ziekenhuis Gelderse Vallei.

Gemiste kansen

Wandelen in de natuur helpt stress te verminderen en gedachten te ordenen, stelden eerder al de grote filosoof Immanuel Kant en de intellectueel vader van de Amerikaanse psychologie William James. Modern onderzoek bevestigt dit. Positieve gevoelens worden versterkt en tobben en angst worden een beetje gedempt. Het lijkt erop dat de helende werking van natuur onvoldoende wordt benut. Scandinavisch onderzoek laat zien mensen die vaker piekeren en meer gebukt gaan onder het tempo van het moderne leven, vaker melden dat zij opknappen van een verblijf in de natuur. Toch is het juist deze gestresste groep die de natuur het minst opzoekt.

Beter buiten

Fonds Psychische Gezondheid heeft daarom besloten het idee ‘natuur op recept’ verder uit te werken. Op de website van het Fonds is voor iedereen gratis een bestand te downloaden met oefeningen *) die de natuurbeleving kunnen versterken tijdens een groene wandeling naar keuze. Fins onderzoek heeft aangetoond dat de meeste mensen hier enthousiast op reageren. De wandelaars hebben gemiddeld het gevoel dat de oefeningen hen goed doen en zij voelen zich krachtiger. Meer dan de helft van de wandelaars vertelt de oefeningen te zullen aanraden aan kennissen en zelf nog eens te doen.

Natuurmonumenten

Jan Jaap de Graeff, algemeen directeur van Natuurmonumenten reageert: ‘Dit onderzoek laat eens te meer zien dat natuur een positief effect heeft op de gezondheid van mensen. Het initiatief van Fonds Psychische Gezondheid om gratis oefeningen aan te bieden die de natuurbeleving versterken moedigen wij dan ook aan. We nodigen iedereen uit om van onze natuurgebieden te genieten. Of het nu is om tot jezelf te komen, om kinderen te laten struinen of gewoon om een frisse neus te halen.’

*) na registratie via http://www.psychischegezondheid.nl/action/psychowijzer/221/natuurbeleving.html

Aanbevelingen van deelnemers van de mindfulnesstraining

Zou je anderen deze training aanbevelen?
 Ik zie in mijn omgeving mensen die piekeren, zorgen niet los kunnen laten, doordraaien, opgejaagd zijn, ziek zijn….Ik zou ze allemaal deze training aanbevelen.
– Het mogen terugkeren naar “jezelf”en het mogen “er te zijn”. Velen worstelen daarmee. Het geeft rust en het leert je eigen beperkingen te zien en te mogen hebben.
– Mensen die het leven zwaarmoedig nemen en zien. Mensen die zichzelf voorbij rennen.
– Ja, aanbevelen: Zeker voor mensen die nog nooit iets van meditatie of emotioneel lichaamswerk hebben gedaan. Super 1ste begin: Liefdevol
– Ik zou de ander die het nodig heeft deze training gunnen en aanbevelen. je wordt er sterker van.
– Een ieder die te hard werkt en / of teveel stress heeft en /of in een midlife crisis zit.
– ….. en omdat jij het op zo een fijne manier doet.

Wat hadden deelnemers aan de Mindfulnesstraining?

Waar heb je het meeste aan gehad?
Voor mezelf de bewustwording en acceptatie dat gevoelens er mogen zijn.
– De ademoefening, maar ook de verhalen, de beeldmeditaties ( Berg, zee etc). de   verscheidenheid aan mensen gaf een extra glans.
– De 3 min. adempauze, maar ook de oefeningen om simpele alledaagse bezigheden met aandacht te doen.
– Gedachten kunnen loslaten
– De stille momenten en meditaties op de avond. het leren in het moment te zijn en meer intens te leven.
– Het heeft me in de afgelopen weken meer rust gegeven. Ik ben me veel meer bewust van wat ik doe.

Mindfulness opfrissertje

Sicilie 2013 005

Eenvoudige meditatie om even op te frissen!
* Ga rechtop zitten in een comfortabele, waardige houding en leg je handen in je schoot of op je bovenbenen.
* Sluit je ogen en kijk naar beneden
* let op je ademhaling en volg volg de bewegingen daarvan in je lichaam
* let op hoe je adem zorgt voor beweging in je borst en buik en volg deze vanaf je neus waar de adem in- en uit stroomt
* Kies een deel van je lichaam uit die bij de adem betrokken is en focus je aandacht daarop. Je hoeft niets te veranderen; alleen te volgen en je aandacht te focussen.
* Op het moment dat je merkt dat je geest afdwaalt ( wat natuurlijk gebeurt) richt je je aandacht steeds weer op de adem.
* Doe dit 5 a 10 minuten en stel dan je aandacht open voor je gedachten, je gevoelens en ervaringen. Stel je voor dat je geest een open wijde hemel is en dat al deze registraties voorbij komen als drijvende wolken.
* Let op wat er het moment zelf gebeurt en blijf voelen hoe je lichaam meebeweegt met je adem. Merk veranderingen op van bijvoorbeeld geluiden, geuren, gedachten en gevoelens, lichamelijke gewaarwordingen.
* Open na nog eens een paar minuten je ogen ( of kijk weer op)
* Beweeg wat van je ledematen en rek je even uit.
* Neem wat van je ervaringen mee naar de rest van de dag en je bezigheden.

Opfris- en introductieavond “Op adem komen” 22 mei 2013

22 mei 2013 opfris- en introductieavond “OP ADEM KOMEN”

Voor eerdere deelnemers een avond om weer even “op adem te komen” en voor belangstellenden die willen kennismaken met Mindfulness en meer willen weten over de training.

Kosten voor de introducees en belangstellenden 10 euro
Voor de deelnemers van de afgelopen training in februari 2013 is het gratis
Avondprogramma met oude, nieuwe en inspirerende oefeningen
Aanvang 19.00u tot 22.00u

Plaats: Den Dolder, Dolderseweg 123 , zijgebouw van de Maria Christinakerk

Opgeven en info via de website http://www.systeemtherapiejvermeer.nl of per tel: 0619440095

Volgende Mindfulness training start in september 2013
Open voor inschrijvingen