Mindfulness opfrissertje

Sicilie 2013 005

Eenvoudige meditatie om even op te frissen!
* Ga rechtop zitten in een comfortabele, waardige houding en leg je handen in je schoot of op je bovenbenen.
* Sluit je ogen en kijk naar beneden
* let op je ademhaling en volg volg de bewegingen daarvan in je lichaam
* let op hoe je adem zorgt voor beweging in je borst en buik en volg deze vanaf je neus waar de adem in- en uit stroomt
* Kies een deel van je lichaam uit die bij de adem betrokken is en focus je aandacht daarop. Je hoeft niets te veranderen; alleen te volgen en je aandacht te focussen.
* Op het moment dat je merkt dat je geest afdwaalt ( wat natuurlijk gebeurt) richt je je aandacht steeds weer op de adem.
* Doe dit 5 a 10 minuten en stel dan je aandacht open voor je gedachten, je gevoelens en ervaringen. Stel je voor dat je geest een open wijde hemel is en dat al deze registraties voorbij komen als drijvende wolken.
* Let op wat er het moment zelf gebeurt en blijf voelen hoe je lichaam meebeweegt met je adem. Merk veranderingen op van bijvoorbeeld geluiden, geuren, gedachten en gevoelens, lichamelijke gewaarwordingen.
* Open na nog eens een paar minuten je ogen ( of kijk weer op)
* Beweeg wat van je ledematen en rek je even uit.
* Neem wat van je ervaringen mee naar de rest van de dag en je bezigheden.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: