Tel uit je winst! 5 vingers, vijf momenten in het NU

Aandacht voor het moment in 5 stapjes

Je hand heb je, net als je ademhaling, altijd bij je. Je kunt dus op elk moment jezelf terug in het hier en nu brengen en je gewaar worden wat er op dat moment is. Een prachtige en eenvoudige manier om je aandachts-spier te trainen en even stil te staan. Uit je hoofd “daar”, in het moment “nu”.

Van je hoofd naar je directe waarneming!

Kijk naar je hand en zie je vingers. Richt je aandacht nu op elk van je vingers apart. Bij elke vinger hoort een zintuig:

Duim – Zien. Wat zie je? Welke kleuren, vormen, licht en donker zie je , wat merk je op?
Wijsvinger –  Horen. Zet je oren open en kijk welke geluiden je opmerkt. Probeer ze niet te benoemen, alleen maar waar te nemen. Hard, zacht, veraf of dichtbij, kort, lang, herhalend. Wat merk je op?
Middelvinger – Ruiken. Zet je neus open en wordt je gewaar welke geuren er te ruiken zijn. Ook hier hoef je de geuren niet te benoemen, maar misschien merk je op dat het zoet is, zuur of anders.
Ringvinger – Proeven. Verplaats je aandacht naar je smaak en proef (ook als je niet aan het eten of drinken bent )
Pink – Voelen. Welke sensaties, gewaarwordingen en gevoelens merk je op? Voel je ook contact van je huid met je kleding, je stoel of in je schoenen. Voel je temperatuur om je heen of op je huid of in je lichaam? Wat merk je op in je lichaam?

Neem even het moment, een paar minuten voor jezelf en gebruik je hand als anker. hand

 

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: