Mindfulness in je leven, een doorlopende seizoenstraining, ook voor beginners

Doorlopende seizoenstraining “MINDFULNESS IN JE LEVEN”.
Deze cursus begint 2 keer per jaar op de woensdagavond van 19.30 tot 21.00 gedurende 12 weken.
De doorlopende training is speciaal voor mensen die mindfulness in hun leven willen ( blijven) integreren en samen met anderen willen mediteren en verdiepen.
Op de doorlopende training wordt samen geoefend met mediteren ( formele oefeningen uit de basistraining) , afgewisseld met andere ( informele) oefeningen. Regelmatig zullen verschillende thema’s aan bod komen, zoals omgaan met stress, inspanning en ontspanning,( zelf)compassie, mindfulness in je werk, je taal, je relatie, je kinderen enz.
In de schoolvakanties wordt geen les gegeven.
Voor deze mindfulnesstraining kun je in/uitschrijven per seizoen.
Begin datum: half januari tot eind maart/ begin april 2014 ( In de schoolvakantie is geen training)
Prijs: 320,- euro per seizoen
Plaats: Den Dolder, Dolderseweg 123, bijgebouw van de Maria Christinakerk, gemakkelijk te bereiken per trein ( 3 min. lopen vanaf het station) , auto vanuit de regio Amersfoort en Utrecht.

Opgeven: 0619440095 of via de website: http://www.systeemtherapiejvermeer.nl/contact.htm

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u mij altijd bellen op bovengenoemd telefoonnummer.

Met hartelijke groet

Joyce Vermeer
Mindfulnesstrainer

focus

Advertenties

Kwaliteit: Niet oordelen

hsfile_3075

Kwaliteit: Niet oordelen
Voortdurend beoordelen we wat we doen en wat we ervaren. We vergelijken onze ervaringen met verwachtingen, met wat andere mensen doen en met onze eerdere ervaringen. We beoordelen op goed , slecht of niet / wel goed genoeg. Het gaat vanzelf en automatisch. Een deelnemer van training gaf een mooie demonstratie daarvan over het huiswerk “een routinebezigheid met aandacht doen”. De deelnemer had bedacht dat fietsen wel een mooie was…maar “WAT STOM van me, want dat lukte NATUURLIJK helemaal niet; veel te veel haast, racen tegen de klok; ik heb het helemaal FOUT gedaan. Drie beoordelingen in één zin. Dat de deelnemer iets stoms had gedaan, dan de persoon dat toch had moeten weten en dat het helemaal verkeerd was beoordeeld!
Geheel op de automatische piloot werden deze oordelen benoemd. Maar hoe kunnen we nu een NIET OORDELENDE HOUDING aanleren? We kunnen proberen ons bewust te worden van de voortdurende stroom van oordelen over onze innerlijke en de van buitenaf komende ervaringen.
Elke keer dat je bewust bent van je oordelen kun je proberen er van een afstandje naar te kijken. Wat zeg ik eigenlijk? Hoe voelt dat? Wat voor gedachten heb ik daarover? BEWUSTZIJN maakt dat je uiteindelijk kunt loslaten.

Bodyscan, hoe krijg ik het ingepland?

bodyscanps
Ik ben benieuwd naar wat de bodyscan deze week heeft gebracht. Zoals alle begin moeilijk waren er al duidelijk hindernissen hoe tijd te maken voor 3/4 “huiswerk”? Tijd voor jezelf is niet gemakkelijk te maken als je in de race van het gezinsleven of dubbele banen zit. Ik zag de twijfel op de gezichten: waar moet ik de bodyscan doen zonder gestoord te worden, op welke tijd? In de ochtend is het altijd spitsuur om iedereen en jezelf de deur uit te krijgen. Op de dag zit alles vol gepland met werk en verplichtingen. In de vroege avond is het weer spitsuur en moet er gekookt, gegeten, gewassen, gedoucht, voorgelezen, naar ballet, de sport en de muziekschool gebracht, naar koor gegaan, het bestuur enz enz.
Daarna ben je moe….en dan wil je alleen nog maar aan TV kijken, een glas wijn, spelletjes op de computer om je “hoofd leeg te maken” of slapen, om de volgende dag weer door te rennen.
Toch is het nu juist de bedoeling dat je tijd gaat maken voor oefeningen, klein en groot, kort en lang, waarin je leert toe te laten wat er op dat moment is. Bijvoorbeeld de onrust over alles wat je nog moet, of de stress die je voelt door alle ballen in de lucht te houden; maar misschien ook ontspanning of meer gefocust zijn of bewustwording over wat je eigenlijk aan het doen bent op dat moment. De deelnemers leren elke week iets bij om meer in het hier en nu te zijn. Of het nu om ontspanning gaat, of hoe je bewust kunt genieten van wat je eet, of hoe je mindful in het verkeer kunt zijn, met compassie voor jezelf en voor anderen. Alle oefeningen zijn er op gericht dat je langzaam een andere houding t.o.v. jezelf en je omgeving krijgt. Mediteren is hier niet het doel, maar een manier om dat vorm te geven. De bijgevoegde foto kan als inspiratie dienen…..

Eerste avond training: kwaliteit: niet streven

Gisteravond de eerste bijeenkomst van de Mindfulnesstraining. Een kleine groep waarvan een paar mensen ( mannen) met eenzelfde soort motivatie kwamen:” Ik ben aan de buitenkant heel rustig, maar van binnen is er veel onrust.” We beginnen vanavond met de kwaliteit “niet streven”. Wat is dat dan? In groter verband kan dat zijn dat we zo jachtig zijn. We slaan onszelf overal doorheen in afwachting van betere tijden. We leven van taak naar taak en laten ons bepalen door onze to-do lijst. In het klein vanavond bleek dat te gaan om “het goed te willen doen; zo hoort het; Dat wordt er van mij verwacht; Dit moet ik volhouden” enz. De eerste kennismaking met je dwingende gedachten, je automatische reactiepatronen. Eerste stap is gezet, leren je bewust te worden daarvan.