Bodyscan, hoe krijg ik het ingepland?

bodyscanps
Ik ben benieuwd naar wat de bodyscan deze week heeft gebracht. Zoals alle begin moeilijk waren er al duidelijk hindernissen hoe tijd te maken voor 3/4 “huiswerk”? Tijd voor jezelf is niet gemakkelijk te maken als je in de race van het gezinsleven of dubbele banen zit. Ik zag de twijfel op de gezichten: waar moet ik de bodyscan doen zonder gestoord te worden, op welke tijd? In de ochtend is het altijd spitsuur om iedereen en jezelf de deur uit te krijgen. Op de dag zit alles vol gepland met werk en verplichtingen. In de vroege avond is het weer spitsuur en moet er gekookt, gegeten, gewassen, gedoucht, voorgelezen, naar ballet, de sport en de muziekschool gebracht, naar koor gegaan, het bestuur enz enz.
Daarna ben je moe….en dan wil je alleen nog maar aan TV kijken, een glas wijn, spelletjes op de computer om je “hoofd leeg te maken” of slapen, om de volgende dag weer door te rennen.
Toch is het nu juist de bedoeling dat je tijd gaat maken voor oefeningen, klein en groot, kort en lang, waarin je leert toe te laten wat er op dat moment is. Bijvoorbeeld de onrust over alles wat je nog moet, of de stress die je voelt door alle ballen in de lucht te houden; maar misschien ook ontspanning of meer gefocust zijn of bewustwording over wat je eigenlijk aan het doen bent op dat moment. De deelnemers leren elke week iets bij om meer in het hier en nu te zijn. Of het nu om ontspanning gaat, of hoe je bewust kunt genieten van wat je eet, of hoe je mindful in het verkeer kunt zijn, met compassie voor jezelf en voor anderen. Alle oefeningen zijn er op gericht dat je langzaam een andere houding t.o.v. jezelf en je omgeving krijgt. Mediteren is hier niet het doel, maar een manier om dat vorm te geven. De bijgevoegde foto kan als inspiratie dienen…..

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: