Spijs verteren

spijsvertering Onze spijsvertering hangt, net als onze ademhaling en hertslag, samen met de werking van ons autonoom zenuwstelsel. Dit deel van het zenuwstelsel zorgt er ook voor dat we kunnen ontspannen. Stress activeert het deel van het zenuwstelsel dat maakt dat ons hart sneller gaat kloppen als we bang zijn of dat we stijf staan van angst ( de vecht of vluchtreflex) en dat remt de spijsvertering. Op die manier zijn uitingen van stress als woede, spanning en frustratie, zelfs nog meer dan wat we eten, van invloed op onze spijsvertering. je voeding kun je zelf relatief eenvoudig reguleren: met stress lijkt dat een stuk lastiger. Je bent net gescheiden, verhuisd, ontslagen, er nadert een deadline – allemaal situaties die hoog scoren op de stressladder. De feiten kun je misschien niet veranderen, maar wel hoe je met de bijkomende stress omgaat. Meditatie is een beproefd stress-verlagend middel. het helpt je om van een afstand naar jezelf te kijken; het vermindert piekeren. Zo bezien is meditatie ook een soort vertering. Doordat je lichaam tijdens de meditatie in een toestand van rust komt, kunnen je spijsverteringsorganen op hun gemak hun werk doen. ( uit: yoga magazine nr 1, 2014) Aanvulling J. Vermeer: Bij stress gaat je hart sneller kloppen, je bloed sneller stromen, je ademhaling sneller en hoger; je maakt adrenaline aan, je organen worden ahw stilgelegd ( dus ook je darmen) om alle energie te richten op actie,  allemaal automatische reacties van ons lichaam om te vechten of vluchten bij “gevaarprikkels” of anders gezegd: stress.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: