Gedachten en hun invloed

maxresdefault

Gedachten kunnen je afleiden van waar je op dat moment bezig mee bent. Maar erger nog: gedachten kunnen je stemming beinvloeden en je gedrag. Als de gedachte voorbijkomt “Zie je wel, het gaat mij nooit lukken” Dan heeft dat direct invloed op je stemming. Je voelt misschien onmacht, somberheid. Je voelt dat ook in je lichaam: buikpijn, zwaar gevoel in je borst, hoofdpijn, hangende schouders, mondhoeken naar beneden enz. Je gedrag kan zijn dat je het opgeeft, dat je bij de pakken neer gaat zitten, dat je iets niet afmaakt, een gesprek niet aangaat of dat je passief wordt.
Door juist te leren focussen, te concentreren op bv. je adem, geluiden of je lichaam, kun je gedachten steeds beter gaan zien als iets wat gewoon wordt voortgebracht door je hersenen. Het zijn mentale gebeurtenissen en je hoeft ze niet te geloven; ze zijn geen feiten; je hoeft ze niet te volgen. Je kunt ze wel opmerken: “ah, daar is weer zo’n gedachte die gaat over…” En ze dan weer loslaten. Ze komen en ze gaan.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: