Oefenen met aandacht

loopmeditatieElke dag kun je oefeningen doen, op allerlei manieren, Formele mindfulnessoefeningen zoals de bodyscan, de zitmeditatie, of informele zoals de loopmeditatie of iets met aandacht doen, bewust eten. Je kunt op deze manier uitproberen wat past bij het moment van de dag, bij hoe je je voelt en waar je dan behoefte aan hebt. Bv bij een loopmeditatie kun je kijken of je heel bewust kunt blijven van je beweging van het lopen. Waar je welke spieren bij gebruikt bv. Het effect is dat je misschien juist langzamer gaat lopen als je steeds gehaast bent. Als je juist iemand bent die wat meer energie nodig heeft kun je proberen wat sneller te gaan lopen; maar wel bewust blijven van het lopen zelf en je lichaam. Je kunt zo dus altijd mediteren! Bij een zitmeditatie kun je steeds weer stilstaan bij je adem, je focus, je anker. Je kunt altijd naar je ademhaling, als een soort trapleuning waar je je aan vast houdt. Je adem heb je altijd bij je. Zo ook met geluiden, een andere focus. Deze focus maakt dat je niet met je gedachten bij het verleden bent ( gesprekken, gebeurtenissen) en ook niet bij de toekomst ( hoe zal het zijn, wat moet ik allemaal nog doen, als…dan) Maar helemaal in het huidige moment! geen moment beter om te zijn dan het huidige moment. Er is maar één moment dat je leeft: NU
En zo kun je leren te ontspannen met compassie voor jezelf en voor anderen. Je kunt elk moment kiezen om te kijken wat je nodig hebt. Daarvoor heb je maar één ding nodig: je aandacht!

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

<span>%d</span> bloggers liken dit: