Oefenen met aandacht

loopmeditatieElke dag kun je oefeningen doen, op allerlei manieren, Formele mindfulnessoefeningen zoals de bodyscan, de zitmeditatie, of informele zoals de loopmeditatie of iets met aandacht doen, bewust eten. Je kunt op deze manier uitproberen wat past bij het moment van de dag, bij hoe je je voelt en waar je dan behoefte aan hebt. Bv bij een loopmeditatie kun je kijken of je heel bewust kunt blijven van je beweging van het lopen. Waar je welke spieren bij gebruikt bv. Het effect is dat je misschien juist langzamer gaat lopen als je steeds gehaast bent. Als je juist iemand bent die wat meer energie nodig heeft kun je proberen wat sneller te gaan lopen; maar wel bewust blijven van het lopen zelf en je lichaam. Je kunt zo dus altijd mediteren! Bij een zitmeditatie kun je steeds weer stilstaan bij je adem, je focus, je anker. Je kunt altijd naar je ademhaling, als een soort trapleuning waar je je aan vast houdt. Je adem heb je altijd bij je. Zo ook met geluiden, een andere focus. Deze focus maakt dat je niet met je gedachten bij het verleden bent ( gesprekken, gebeurtenissen) en ook niet bij de toekomst ( hoe zal het zijn, wat moet ik allemaal nog doen, als…dan) Maar helemaal in het huidige moment! geen moment beter om te zijn dan het huidige moment. Er is maar één moment dat je leeft: NU
En zo kun je leren te ontspannen met compassie voor jezelf en voor anderen. Je kunt elk moment kiezen om te kijken wat je nodig hebt. Daarvoor heb je maar één ding nodig: je aandacht!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s