Weerstand en andere gevoelens van aversie

04d23640a41b2ee6f21ebf49481fc465_1350159618

Juist door de “weerstand” van iets niet te willen hebben (aversie) komen er gevoelens van verzet, irritatie, agitatie en je zou zelfs boos kunnen worden. Vele gevoelens kunnen dan de revue passeren: machteloosheid, onzekerheid, ongeduld, stress, ergernis, verdriet, teleurstelling enz.
Deze gevoelens zijn er en we willen ze niet. We hebben meestal de neiging om ze weg te drukken, er tegen te vechten en dat kan op allerlei manieren: bv. naar buiten gericht: afreageren op een ander, onszelf rechtvaardigen, anderen beschuldigen, boos worden, agressief, woedend, gewelddadig. Of naar binnen gericht: Boos op onszelf zijn, onszelf bekritiseren, beschuldigen, somber worden, je hopeloos voelen, je boosheid wegdrukken.
Toch zijn er altijd gebeurtenissen waar je deze gevoelens hebt. Bv. als je je ergert aan iemand die iets doet wat je afkeurt en waar jij last van hebt. Dat gebeurt over het algemeen onbewust en automatisch. Bv een collega spreekt je op een vervelende manier aan over iets op je werk. Je wordt boos, verontwaardigd, overdonderd, je gaat in de verdediging of in de aanval, loopt weg of blijft er verstijfd bij staan.  Door gevoelens toe te laten over een situatie, stel je je kwetsbaar op. En dat doe je dan bewust. Doordat je je bewust wordt van de situatie en bijbehorende gevoelens kun je ook bewust de situatie “beantwoorden” door bv. het aandacht te geven, inzicht te verkrijgen, erkennen dat je geïrriteerd of boos bent, het te ervaren in je lichaam. Je hebt er dus even “tijd” voor nodig om niet direct vanuit je automatisme te reageren. Dat kun je doen door even met je aandacht naar je adem te gaan, tot 10 te tellen, zeggen dat je hier even over moet nadenken, dat je er op terugkomt enz.
Vervolgens kun je bedenken wat bij deze situatie het beste is om te doen. Dit noemen we “de situatie bewust beantwoorden”.

Heftige gevoelens hebben meestal een grote invloed op onze stemming. Die stemming gaat gepaard met een lichamelijk reactie. Bij boosheid of stress kunnen we dat meestal gemakkelijk waarnemen/ voelen. Zoals bv. een hoge adem, onrust, verhoogde hartslag, warm worden ( tot stoom uit je oren…;-)
Bij andere gevoelens, zoals onzekerheid  is dat moeilijker te detecteren in je lichaam. Toch voel je meestal iets onbestemds in je lichaam bv. een zwaar hoofd, hoofdpijn of onrust.
Door je dan ook nog bewust te worden dat je dit niet wilt voelen, het gevoel weg te drukken, de ander te beschuldigen, vervelend te vinden, of het jezelf kwalijk te nemen, jezelf af te kraken, te veroordelen enz. heb je een belangrijk automatisch reactiepatroon te pakken. Dus: doordat je je hiervan bewust bent geworden kun je veel beter kijken hoe je er het beste mee om kunt / wilt gaan i.p.v. automatisch te reageren met  “niet willen voelen, wegduwen, oordelen en je lichamelijke reacties te negeren.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

<span>%d</span> bloggers liken dit: