Omgaan met grenzen

csm_Lijn-in-zand_01_07d5c82443Goed omgaan met grenzen blijkt makkelijk gezegd dan gedaan. In onze samenleving wordt voortdurend een apèl op ons gedaan en we zijn ons niet altijd bewust dat we dan gemakkelijk over onze lichamelijke en psychische grenzen kunnen gaan. Daarbij komen ook onze eigen aangeleerde opvattingen over wat we allemaal moeten kunnen en verdragen. Daarom is een oefening als bewegen met aandacht of een andere aandachtgerichte oefening als bv. yoga helpend om je bewust te worden van je grenzen èn hoe je gewend bent er mee om te gaan. Veel mensen weten niet hoe ze hun grenzen kunnen voelen of wat ze eigenlijk zijn. Eigenlijk geeft je lichaam je grenzen precies aan door pijn of vermoeidheid, zwaar gevoel, maar ook onrust en stress kun je in je lichaam voelen. Hoe je daarmee omgaat is afhankelijk van hoe je bent, wat je hebt geleerd en wat van jezelf verwacht en hoe je omgeving daarmee omgaat enz. Eén van de deelnemers vroeg zich bijvoorbeeld af of stijfheid of spierpijn na een serie lichaamsoefeningen een grens is? Een grens voel je op het moment dat die zich aandient. Het kan zijn dat je inderdaad over je grens bent gegaan en daardoor spierpijn hebt gekregen. Om het te leren voelen op het moment waarop je nog kunt beslissen wat wijsheid is kijk je eens naar het volgende voorbeeld. Een grens kan zijn dat je langzaam je arm naar boven beweegt en merkt dat het pijn gaat doen. De pijn is een signaal dat er een grens wordt bereikt. Hoe je daar vervolgens op reageert is een ander verhaal. Ga je dan er juist doorheen of blijf je er juist ver voor?
Het kan ook zijn dat je de neiging hebt om zo’n situatie uit de weg te gaan door geen lichaamsoefeningen meer te doen of stoppen met sporten. Vermoeidheid kan daardoor in stand blijven waardoor je stemming ook beinvloed wordt. Door langzame bewegingsoefeningen te doen en/of aandachtsoefeningen te doen, kun je ook opmerken hoe je gewend bent in je dagelijkse leven met grenzen om te gaan. Vaak geldt dat hoe je met de grenzen van je lichaam omgaat je dat ook zo doet met psychische grenzen. Door bewuster en dus beter te voelen wat er is, ben je meer afgestemd op je lichaam en op je gevoelens en emoties. Het is daarom voorstelbaar dat mensen die hun gevoelens en hun lichamelijke ervaringen negeren of wegdrukken, gemakkelijker opbranden en / of over hun grenzen gaan en chronische vermoeidheid en lichamelijke klachten kunnen ontwikkelen.

In de omgang met andere mensen kan zich dat waarschijnlijk ook zo voordoen. Denk maar eens aan gesprek met iemand waar je je allang uit had willen losmaken, maar niet deed uit beleefdheid. Of een feestje waar je je verplicht voelt naar toe te gaan terwijl je eigenlijk al geen energie meer hebt. Door je daarvan bewust te worden kun je dus veel beter bewust kiezen hoe je op dát moment ( want bv. pijn is er niet altijd en ook niet altijd even erg evenals stress en vermoeidheid en onrust) het beste voor jezelf kunt zorgen. Het kan dan ook nog tot effect hebben dat je beter kunt afstemmen op de grenzen van de mensen om je heen.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

<span>%d</span> bloggers liken dit: