Piekeren

piekerenPiekeren….iedereen heeft er wel eens last van. Toch zijn er mensen die er veel of vaak last van hebben; er niet van kunnen slapen, doodmoe ervan worden door het langdurig malen en in de rondte draaien met hun gedachten, ofwel rumineren: om iets te willen oplossen, bv vervelende gebeurtenissen, of verminderen van angst enz.

Een voorbeeld: Je hebt een vervelend gesprek gehad met iemand. Het kan zijn dat je het gesprek steeds weer in je hoofd opnieuw voert om  uitwegen te zoeken hoe je er op had kunnen reageren. Of over iets waar je onzeker over bent , of wat anderen over je denken.

Piekergedachten zijn vaak negatief en hebben een invloed op hoe je je voelt en ook op wat je doet. Door piekergedachten  kun je je somber gaan voelen en / of angstig. Je kunt er heel moe van worden en slaapproblemen van krijgen

Je vergeet eigenlijk waar je mee bezig bent; wat je van plan was te gaan doen; je bent er niet bij. Je gedachten nemen je mee naar iets uit het verleden of iets in de toekomst. Wanneer het moeilijk voor je is om te stoppen met piekeren kun je dit misschien eens proberen:

Piekerkwartier:
Je legt een papier en pen klaar op een vaste plaats. Op het moment dat je merkt dat je aan het piekeren bent schrijf je in korte termen op waarover je piekert en legt het papier terug. Dat doe je zo de hele dag door.
Aan het einde van de dag , bv na het eten pak je papier en leest wat je hebt geschreven. Dan gun je jezelf een kwartier de tijd om bewust over deze zaken te piekeren. Misschien merk je dat een aantal onderwerpen al niet meer belangrijk zijn of dat je andere gedachten hebt gekregen over de onderwerpen. Zo kun je jezelf helpen je piekergedachten te reguleren.

Een andere manier is om steeds weer jezelf te helpen terug in het HIER en NU te komen:
Als je merkt dat je aan het piekeren bent:
– Verander van houding, ga bv zitten of staan, en kijk eens om je heen. Wat zie je?
– Haal eens heel bewust adem en voel deze in je lichaam. Je kunt je adem ook even bewust volgen, vanaf je neus of mond naar je longen en andersom en voel daarbij de beweging in je borst en buik.
– Brengt dan je aandacht eens naar alles wat er aan geluid om te heen is. Observeer wat je hoort.
– Open weer je ogen en vervolg wat je aan het doen was.

Gepubliceerd door Mindfulness Inspiratie en Meditatie

In mijn dagelijkse werkomgeving als systeemtherapeut kom ik o.a. mensen tegen die zelf of heel dichtbij te maken hebben met kanker en daardoor angstig zijn geworden, somber, ernstig en /of langdurig vermoeid. Maar ook zonder een ziekte als kanker kunnen mensen erg last hebben van langdurige stress, vermoeid zijn van alle ballen in de lucht moeten houden, oordelende gedachten over zichzelf hebben, de lat erg hoog leggen, onzeker zijn, angst om te falen enz. Een aantal jaren geleden heb ik de basisopleiding tot mindfulnessstrainer gevolgd en sindsdien geef ik zowel in de groep als individueel training in mindfulness. Ik heb meegewerkt als trainer bij het onderzoek Bemind, waar ik zowel groepstraining gaf als individueel onlinetraining. Mindfulness kwam in mijn leven naast yoga en mediteren om meer rust te brengen in mijn eigen leven en te leren meer in het nu te zijn; minder mee te gaan in de waan van de dag en te kunnen kiezen om op z´n tijd een gezonde afstand te nemen van het hectische leven, zonder te moeten afzonderen. Bewust omgaan met wat zich aandient zonder oordelen en schuldgevoelens. Deze methode en visie heeft zich doorgezet in mijn therapeutschap. Ik schrijf graag en daarom ook deze blog. In de onlinetherapie Minder Moe van het instituut waar ik de meeste uren in de week werk zitten veel elementen uit de mindfulnesstraining. Ik schrijf in feedback veel aan cliënten en dat zijn soms in mijn ogen zulke waardevolle stukken die voor veel andere mensen, die niet ziek zijn ook helpend kunnen zijn; dat ik vaak een stukje daarvan herschrijf voor deze blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: